مکملهای املاح معدنی برای گاوداری
نوشته شده توسط : علی پور

مکملهای املاح معدنی می بایست به نوع ای به کنسانتره بیشتر شود که تلیسه قدرت انتخاب خویش را از دست بدهد . احتیاجات کلسیم فسفر بایستی در تمام ارتفاع بازه زمانی رویش به دقت بالانس شود .

ماشین آلات خوراک دام
[۲]
هنگامی که تلیسه ها برای مدت طولانی در محیط بسته مراقبت می شوند یا از پس ما‌نده های زراعی استعمال می شود و یا علوفه برای مقطع طولانی انبار گردیده یا حرارت دیده و باران خورده حتماً از کامل کننده های ویتامینی استعمال کنند جیره ادغام یا این که کامل برای تلیسه ها یک غذای ایده آل هست زمانی که تغذیه به این فیس انجام می گیرد تلیسه ها توان تعیین خود را از دست می دهند . [۲] .

۳-
تغذیه از مقطع تلقیح تا ۲۴ ماهگی:
تلیسه های را که در این تیم قرار می گیرند می بضاعت صرفاً با علوفه رویش داد و برای اطمینان از اینکه تلیسه ها مواد غذایی مسئله نیاز خود را اخذ می کنند . تعیین ترکیب مواد مغذی طعام حائز اهمیت می‌باشد درصورتی که به تلیسه ها تلقیح شده علوفه های با کیفیت میانگین تغذیه شود . باید از مخلوط دانه برای تامین احتیاجات انرژی به کارگیری نمود از مصرف سیلاژ به تیتر فقط بخش علوفه ای خودداری شود تا تلیسه های بیش از حد تپل نشوند .
[۲]
برنامه ای تغذیه تلیسه بایستی دو هفته پیشین از زایمان تهیه گردد تلیسه ها طی این دوره همراه با گاوهای کم آب حفظ شده و جیره ای گاوهای کم آب را دریافت می کنند . علوفه ای قضیه استفاده می بایست تغییر و تحول یافته و مشابه علوفه مصرفی برای گاوهای شیرده بوده و اندازه مصرف روزمره آن بایستی ۴ تا ۵ کیلو گرم افزایش یابد تغذیه مخلوط دانه ای خاص که در ان از مکمل کلسیمی استعمال نشده می‌باشد باعث نگهداری آنان از تب شیر می گردد به هر درحال حاضر مقدار تغذیه بایستی بیش از یک سوم اندازه تغذیه به گله شیرده باشد پس از وضع حمل اندازه تغذیه می بایست به ۳ کیلوگرم در روز ارتقاء یابد .
[۲]
(جدول
۱-۶) ترکیبات کنسانتره بر مبنا نوع علوفه برای تلیسه های ۱۱ تا ۲۴ ماه
ترکیبات
نوع علوفه مصرفی
کنسانتره
asfed
علوفه
مخلوط بقولات
علوفه
گندمیان
سیلوی
ذرت
سیلوی
مخلوط بقولات
Cp%

۲۱

۱۱

۲۲

۹

ADF
%
۸

۲/۶

۵

۵/۵

TDN%

۹/۶۹

۵/۶۹

۶/۶۸

۷۱

Ca%

۲۸/۰

۳۷/۰

۹۲/۰

۲۲/۰

P%

۴۸/۰

۳۱/۰

۵/۰

۳۵/۰

%Mg

۳۳/۰

۳۹/۰

۳۶/۰

۲۴/۰

درصد
ماده خشک کنسانتره در کل غذا
۲۰

۱۵

۲۰

۱۵

مصرف
کنسانتره در روز (kg)
۸/۱

۴/۱

۸/۱

۴/۱

بر
گرفته از جدول (۱۰-۴) راهنمای رویش تلیسه های شیری
مصرف
آب:
آب تمیز و جدید باید به طور آزاد در اختیار گوساله ها قرار گیرد زیرا نبود آب سبب کاهش مصرف ماده خشک می شود . مصرف آب وابسته به بسیاری از فاکتورهاست مانند سن، مقدار بدن، دما و میزان مصرف علوفه که در (جدول ۱-۷ )آمده هست [۱] .

(جدول
۱-۷) میزان مصرف آب تلیسه ها
گروه
سنی
لتیر
در روز
یک
ماهه
۵/۷-
۵
دو
ماهه
۸-۵/۵

سه
ماهه
۵/۱۳-۱۱

۱۴-۱۵
ماهه
۵/۱۷-
۵/۱۴
۱۷-۱۵
ماهه
۲۷-۵/۲۲

۱۴-۱۸
ماهه
۳۶-۵/۲۷

بر
گرفته گردیده از جدول ۴-۴ راهنمای رشد تلیسه های شیری
این اندازه مصرف آب ۱۰- ۲۵ مرتبه سانتی گراد هست .

تعلیف
تلیسه ای روی مرتع
اکثر وقت ها گاودارها تلیسه را در مرتع موضوع غلظت قرار می دهند که باعث به رشد بطنی و افزایش وزن کمتر آنها می شود در‌صورتی‌که مرتع ناکافی باشد غذا کامل کننده می باشد سایر علوفه ها یا این که کنسانتره های بیش تر واجب می باشد . مراتع ایران به تنهایی قوی به رفع احتیاجات غذایی تلیسه های در حالا پرورش نمی‌باشد بخصوص در مسئله تلیسه های ذیل یکسال، اما می بضاعت برای رفع چکیده از احتیاجات از آن استعمال نمود .

چراگاههای بهاره سرشار از پروتئین املاح و ویتامینهاست اما از حیث انرژی نبود داراست وباید با تکمیل کننده انرژی یار شود . در فصل تابستان که رشد گیاهان مرتع نماید گردیده و چراگاه بالغ می شود می توان از علوفه انباری به کارگیری نمود در شرای در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی به تلیسه ها روزمره ۱ تا ۲ کیلوگرم کنسانتره با کیفیت خوب بدهیم روی مرتع رشد نیکی را شاهد خواهیم شد .

تغذیه
تکمیلی در مرتع
آزمایشهای تغذیه ای نشان داده که از اواسط فصل‌تابستان تا پایان آن کیفیت علوفه مرتعی کاهش می یابد و رویش تلیسه ها به تبع ان کم خواهد شد می توانایی این پرورش را با علوفه خوب و سیلو جبران نمود تلیسه هایی که روی مرتع پرورش می یابند و بایستی دی کلسیم فسفات عنار ناچیز مصرف و سنگهای نمک به چهره آزاد در اخیتارشان قرار گیرد در فیس بروز تتانی می بایست تکمیل کننده منیزیم را تامین نمود . در رخ پیدایش نفخ می بضاعت و توان از علوفه خشک و انباری به کارگیری نمود به کنسانتره حتماً یونوفر (مونترین یا لازلوسید) اضافه نمایید آب منزه و کافی درمرتع از اهمیت خاصی بر خوردار هست تلیسه هایی که از علوفه تازه استعمال می کنند نیاز چندانی به مکملهای ویتامینی ندارند پس در سیستم رشد در مرتع نگرانی متعددی در این مورد وجود ندارد . [۱] .

گروهبندی
تلیسه ها بر پایه وزن و جثه:
پایین هر شرایط مدیریتی همواره تلیسه ها بزرگتر غذای بیشتری مصرف می نمایند . به همین برهان نرخ پرورش درون مجموعه دامنه وسیعی دارااست .
برای رفع این ایراد روشهایی مثل قفلهای گردن در محل آخورها گروهبندی تلیسه ها بر پایه دامنه سن و وزن وجود دارا هستند که توسط آن مقدار مصرف غذا در اختیار گرفتن می شود ادله دیگر وسعت دامنه پرورش تلیسه ها، وجود اقتدار تعیین غذاست تلیسه ها مواد خوراکی را بر مبنا خوش خوراکی سلقیه انفرادی انتخاب می نمایند و قابلیت و امکان داراست برخی موارد را کمتر مصرف کنند برای رفع این اختلال به کار گیری از جیره بدون نقص توصیه می شود





:: برچسب‌ها: ماشین آلات خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: